Club


Mennään taksilla! Tölikkä - Skatta eur. 18,50!


Marraskuun alku, 2009.

Ekaa kertaa vuosiin tarvetta käyttää taksia omassa kotikaupungissa. Viking Linen Ms Mariella lähtee Skattalta kohti Tukholmia klo 17.30, eikä millään viitsisi raskaitten kantamusten kanssa tunkea ratikkaan ruuhka-aikana... Ties millaisia hörhöjä, avohoito-potilaita siellä virtsanhajuisessa sporassa taas häiriköikään...

Soitto VossikkaSentraaliin hyvissä ajoin.

Hyytävä-ääninen keski-ikäinen nainen vastaa ja suvaitsee antaa "tilausnumeron".

Siis että mitä? Mikä ihmeen "tilausnumero". Taksiahan tässä yritettiin tilata, eikä "tilausnumeroa". Siis saako sitä kyytiä vai ei?

Tiedusteluun, miten toimia, nainen närkästyneenä selittää, että kadulle vaan, "tilausnumeron" kanssa.

Jatkokysymykseen, että tuleeko se taksi kenties sitten tänään, ensi viikolla vaiko kenties ensi kuussa, tulee entistäkin kiukkuisempi tiuskaisu:

"Aika sopimatonta kysya tuollaista!".

Niin, niin...

Aina kun tilanne menee hankalaksi, ottaa suomalainen keski-ikäinen nainen tuon kortin esiin: "Asiatonta käytöstä!". Niin juuri. Just just.

Totean puolestani, että vähintäin omituista kun ei saa vastausta kysymykseen, että koska se taksi suvaitsee ilmestyä. Siis jos on ilmestyäkseen.

"No, muutaman minuutin kuluttua".

Tulihan se sieltä. Jonkinlainen vastaus. Mutta koville otti.

Ilmeisesti tuo "tilausnumero" -systeemi on eräänlainen "optio". Taksi mahdollisesti tulee, jos kerkiää. Jos ei kerkiä, niin sitten ei tule. Tai jos saa rahakkaamman keikan jostakin muualta. Mitään ei luvata.

Sitten ihmetellään, jos laiva/lento menee menojaan... Eikä kukaan tietenkään ole vastuussa mistään.

Alhaalla taksi kuitenkin jo odottaa. Oli tullut läheltä, Töölöntorin tolpalta.

Totean kuskille yllättyneeni, että hän tuli. Odotin, että VossikkaSentraalin ämmä kostoksi jättää taksin lähettämättä. Olin valmistautunut marssimaan laukkuineni Töölöntorille.

Niin, muistuupi mieleen sekin aika - vielä viime vuosikymmenellä - kun Töölöntorin tolpalle oli oma numeronsa. Tavallinen kuusinumeroinen helsinkiläisnumba, eikä näitä nykyisiä numerohirvityksiä. Sinne kun soitti, kuski vastasi ja kertoi tulevansa. Yksinkertaista, eikö totta! Mutta LIIAN yksinkertaista, se ei voinut jatkua. Piti alkaa värkkäämään...

Kerron kuljettajalle "keskustelusta" VossikkaSentraalin naisen kanssa.

Seuraa kuskin pitkä vuodatus koko taksintilausjärjestelmän toimimattomuudesta ja noiden Sentraalin naisten mahdottomuudesta.

Valkenee, että systeemin huipentuma on, että kun asiakas soittaa tuohon Sentraalin numbaan, puhelu maksaa maltaita. Niillä rahoilla sitten kustannetaan noiden ämmien istuminen ja kiukuttelu siellä Sentraalissa. Ja perse senkun leviää - entisestäänkin...

Kuski - taksirenki - tilittää myös muista järjestelmän kummallisuuksista: Miten hän on niin ja niin monta kertaa anonut omaa lupaa. Valittanut siihen ja siihen instanssiin. Miksi se härveli joka kojelaudalla välittää tilauksia  maksaa niin ja niin paljon. Miksi se heidän yhdistyksensä/osuuskuntansa/mikälie ei ole maksanut osinkoja kertaakaan. Miksi omaisuutta kuitenkin on - johtajien käytössä - Epsanjassa asti... jne. jne.

Nerokas kuvio, omalla tavallaan!

Tietenkin meille toitotetaan, että järjestelmä on "Maailman Paras" -kuten kaikki muukin Suomessa. Ennen muuta "turvallinen".

Toki kuvioon kuuluu päivittely "pimeiden" taksien kauheudesta.

Mutta eivät ne voi tämän huonompia olla. Tervetuloa vaan "pimeät" taksit markkinoille - teitä tarvitaan!

Kohta olemmekin jo Skattalla.

Mittari osoittaa 18,50. Siis pitkälti toistasataa markkaa. Saksassa vastaavasta taksikyydistä voisi loppusummasta ottaa tuon ykkösen edestä pois.

Niin mutta Härmässähän onkin maailman uusin, hienoin - ja samalla tietenkin kallein - taksikalusto... Mersun kotimaahan, Saksaan verrattuna esimerkiksi aivan toisella tasolla.

Kas, kun Sakuissa asioihin suhtaudutaan käytännöllisesti... Ihan vaan, etta homma pelaisi...

-

Herää semmoinenkin kysymys, jotta miksi juuri Härmässä pitää välttämättä ylläpitää tuota ylihienointa ja kalleinta taksikalustoa?

Miksi ei voisi olla vaikka A ja B -luokan takseja, kalusto ja hinnat porrastettu.

Eli kuka PuuteriPylly välttämättä haluaisi Mersukyydistä maksaa, siitä vaan. Meille tavallisille pulliaisille riittäisi vallan mainiosti vaatimattomampikin ajopeli.

Ei siitäkään niin kauaa ole, kun vossikkoina palveli vielä Pobedoita ja Volgiakin. Hyvin toimivat.

-

Mielenkiintoinen kokemus, kuitenkin, taksikyyti omassa kotikaupungissa.

Taitaa mennä taas vuosia, ennekuin mittariautoa tulee tilattua.

Ainakaan tuosta numerosta.

Siis että kiukuttelusta pitäisi vielä maksaa?

Ja että maailman kalleimpiin kuuluvan taksimatkan ostosta pitäisi vielä maksaa erityinen tilausmaksu, kalliin puhelun muodossa?
 
-
 
Mutta laivassa ollaan. Oma hytti. Koko ilta aikaa makoilla ja lueskella. Viking Linellä on nykyään varsin asiakasystävälliset hinnat Stadi - Stokis -reitillä, ainakin kesäsesongin ulkopuolella. Enää ei ole mieltä kiertää kustannussyistä Turun kautta - mitä tuli parikymmentä vuotta tehtyä...
 
"Kotimaani taakse jää"... Mitä siitä kertoisin?
 
Omasta mielestään "Maailman Korruptoitumattomin Maa". Ylpeilee sillä.
 
Mutta asian voi nähdä myös toisin:
 
Niin läpimätä maa - Jähmeä ja Jäykistynyt! - ettei mitään suoranaista "korruptiota" Etelän ja Idän maiden malliin edes tarvita.
 
Asiat luonnistuvat muutenkin, täysin laillisesti ja määräysten mukaan  - Järjestelmän puitteissa!

 
Matkamiehen mietteitä: Credo


(Rotterdam, Grand Hotel Central, 18.11.2009)